Archiwizacja danych

Jak zabezpieczyć swoje dane w erze cyfrowej?

Zalanie laptopa, przepięcia, przypadkowe upuszczenie komputera… Są różne czynniki zagrażające współczesnemu sprzętowi elektronicznemu. Choć utrata urządzenia potrafi być bardzo bolesna, to dotkliwsze może być stracenie danych, które się na nim znajdują. Chodzi w tym przypadku zarówno o prywatne informacje, zdjęcia i inne materiały, jak i firmową dokumentację. Jak zabezpieczyć je przed zniszczeniem? O tym opowiemy poniżej. Zachęcamy do lektury!

Jak chronić swoje dane przed utratą?

Pliki można stracić w różny sposób. Laptop to jednak tylko sprzęt i bywa zawodny. Jeśli nie masz żadnych kopii zapasowych – wówczas narażasz się na bezpowrotne zniszczenie często ważnych dokumentów. Jak się przed tym zabezpieczyć?

Zasady trzymania plików na komputerze

Jeśli nie chcesz tworzyć żadnych back-upów na osobnych nośnikach, istnieją sposoby, które nieco podniosą ochronę informacji znajdujących się na PC czy laptopie. Przede wszystkim – najlepiej utwórz osobną partycję dla nich. To szczególnie istotne jeśli dojdzie do zainfekowania systemu lub jego uszkodzenia i trzeba będzie go przeinstalować. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić – możesz skorzystać z pomocy, którą oferuje dobry serwis komputerowy (są firmy proponujące usługi z dojazdem, co – szczególnie dla przedsiębiorstw – stanowi duży atut).

Wydzielona przestrzeń na dysku to jednak nie wszystko. Równie istotna jest kondycja samego nośnika. Sprzęt komputerowy dość szybko ulega starzeniu się, a dyski należą do komponentów, u których ten proces przebiega szczególnie szybko (dlatego trzeba też odpowiednio konserwować komputer, co stanowi temat na odrębny artykuł). Dlatego należy monitorować ich kondycję za pomocą specjalnych programów. Rób to regularnie, a jeśli wykryjesz jakieś nieprawidłowości – pora znaleźć nowe miejsce na Twoje pliki.

Przechowywanie danych na zewnętrznym nośniku

Inną opcją jest tworzenie kopii zapasowych na osobnych nośnikach. Niewielkie ilości danych można przechowywać np. na pendrivie. Te urządzenia są zdolne pomieścić pliki o łącznej „wadze” nawet 256 GB, czyli tyle, ile małe dyski. Z drugiej strony – jeśli chcesz robić back-upy większych partii informacji, czy nawet całego systemu – najlepiej sięgnij po dysk zewnętrzny.

Jak natomiast wykonać taką kopię zapasową? Windows oferuje możliwość stworzenia zapisu całego systemu na osobnym dysku, ale jeśli potrzebujesz innego rozwiązania – w sieci dostępne są różne (także darmowe) programy, które Ci w tym pomogą. Archiwizacja danych może być niemal w pełni zautomatyzowana, o ile pamiętasz, by w momencie wykonywania back-upu do komputera był podłączony zewnętrzny nośnik.

Wysyłanie plików w chmurę

Dużą popularnością cieszą się chmury. To rozwiązanie wysoce bezpieczne i wydajne, gdyż wszystkie pliki znajdują się na serwerze dostawcy oferującego taką usługę. Warunkiem korzystania z niej jest tylko podłączenie do Internetu.

Jakie możliwości zaś daje chmura? Wiele zależy od tego, u kogo decydujesz się taką przestrzeń wynająć. Obecnie na rynku są 4 najważniejsi dostawcy takich serwerów. Wyróżnia się więc m.in.:

  • Microsoft OneDrive,
  • Google One (dawniej Google Drive),
  • Dropbox,
  • Apple iCloud.

Każdy z nich, z wyjątkiem Dropboxa, zapewnia darmowe warianty, gwarantujące zwykle 1-15 GB przestrzeni, oraz płatne pakiety. Miesięczny abonament może znacznie zwiększyć ilość miejsca na serwerze, a także zapewnić dodatkowe usługi, w tym m.in. właśnie tworzenie kopii zapasowych danych.

Magazynowanie danych na serwerach NAS

Do archiwizacji danych możesz wykorzystać też serwery NAS. To urządzenia, które działają podobnie jak dyski USB. W przeciwieństwie jednak do nich nie wymagają podłączenia ich do komputera przez ten port, tylko połączenia w jednej sieci. Back-up wykonasz tak jak w przypadku osobnych, fizycznych nośników – albo ręcznie, albo automatycznie z użyciem specjalnego programu. Jest to dość kosztowne rozwiązanie, ale na pewno bardzo bezpieczne.

Potrzebujesz skutecznej ochrony swoich danych? Zgłoś się do nas!

Niezależnie, czy jesteś osobą prywatną, czy prowadzisz firmę – zadbaj o to, by Twoje pliki były chronione przed utratą. Jeśli nie wiesz, jak się tym zająć samodzielnie, zgłoś się do nas. Archiwizacja danych to jedna z usług, jaką wykonujemy w Warszawie. Działamy także jako serwis komputerowy z dojazdem, więc nie musisz nawet ruszać się z domu. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co możemy dla Ciebie zrobić? Zajrzyj na stronę już teraz!